...

آب دیونیزه چیست (همه چیز در رابطه با آب دیونیزه)

آب دیونیزه چیست (همه چیز در رابطه با آب دیونیزه)

جدول مطالب

آب تصفیه شده حاوی املاح مختلفی به صورت یون بوده و نمی توان از آن در صنایع مختلف استفاده کرد، لذا با استفاده از فرآیندهای مختلفی آب را دیونیزه و فاقد یون می کنند و از آب به دست آمده با درجه خلوص بالا در بسیاری از فرآیندهای صنعتی استفاده می کنند. برای اینکه اطلاع کسب کنیم که آب دیونیزه چیست لازم است تا با ویژگی های این آب، طرز تهیه و کاربردهای آن آشنا شویم. آب دیونیزه‌ای که در صنایع مختلف استفاده می‌شود، اغلب به عنوان مرحله نهایی در تصفیه آب RO صنعتی به کار می‌رود تا آب با خلوص بسیار بالا تولید شود. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اینکه آب دیونیزه چیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آب دیونیزه چیست ؟

در پاسخ به سوال آب دیونیزه چیست می توان آن را ، آبی یون زدایی شده دانست. آب یونیزه حاصل فرایند یون زدایی است. آب آشامیدنی که طی فرایند تصفیه و ضد عفونی به آبی قابل مصرف تبدیل می گردد حاوی املاح معدنی به صورت یون هایی از کلسیم، سدیم، منیزیم، آهن و … است. اگرچه برخی از این ترکیبات معدنی که به صورت یون در آب قرار دارند برای بدن مهم و ضروری به شمار می روند، اما برخی ترکیبات و یون هایی که برای بدن مفید نیستند می بایست طی فرایندی از آب جدا شوند، که به این فرایند دیونیزه کردن آب می گویند. همچنین از آب همراه انواع یون نمی توان در فرایندهای صنعتی استفاده کرد و لازم است تا آب یونیزه شود. به آبی که طی فرایند دیونیزه شدن، یون های آن خارج و کاملا خالص شود، آب دیونیزه می گویند. آب دیونیزه‌ای که در صنایع مختلف به کار می‌رود، معمولاً از طریق فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی عبور می‌کند تا هرگونه ناخالصی و املاح باقی‌مانده حذف شود و آب با کیفیت بالا تولید گردد.

کاربرد آب دیونیزه برای چیست ؟

چون آب DI یا Deionized Water بسیار خالص بوده و هیچ یونی در آن یافت نمی شود، بسیاری از تولیدکنندگان این آب را در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می دهند. برای پاسخ به سوال آب دیونیزه برای چیست ، اغلب مصارف زیر مطرح می گردد:

  • تست های آزمایشگاهی: پاسخ به سوال آب دیونیزه چیست را می توان متناسب با اهمیت نتایج آزمایشگاهی در نظر گرفت. نتایج آزمایشگاهی با وجود کوچکترین ناخالصی تغییر کرده و نتایج درستی را نشان نخواهند داد، لذا در آزمایشات مختلف برای جلوگیری از ورود آلودگی ها و یون ها و تغییر نتایج آزمایشگاهی از آب دیونیزه استفاده می گردد. پس برای اینکه به سوال آب دیونیزه چه کاربردی دارد پاسخ دهیم، استفاده از آن در آزمایشات مختلف کاربرد خواهد داشت.
  • صنعت عکاسی و چاپ آب دیونیزه برای شست‌وشوی فیلم‌ها و صفحات چاپ به کار می‌رود. این آب از ایجاد لکه‌ها و خرابی کیفیت تصویر جلوگیری می‌کند و در نتیجه تصاویر با کیفیت بالایی تولید می‌شوند.
  • پاک کننده: از آب دیونیزه به دلیل عاری از یون بودن این آب، می توان در تمیز کردن سطوح به ویژه آینه، پنجره، چوب و … استفاده کرد. چون آب دیونیزه هیچگونه یونی ندارد لذا پس مانده ای بر این سطوح صاف باقی نگذاشته و تمیزکاری سطوح به بهترین شکل ممکن صورت می پذیرد.
  • آکواریوم‌ها و پرورش آبزیان، آب دیونیزه به عنوان منبع آب تمیز استفاده می‌شود تا از آلودگی و تغییرات شیمیایی آب جلوگیری شود و محیط سالمی برای موجودات آبزی فراهم گردد.
  • وسایل نقلیه: استفاده از این آب در وسایل نقلیه می تواند پاسخ خوبی به سوال آب یونیزه چیست باشد. آب خالص و دیونیزه در باتری و سیستم خنک کاری خودرو، تشکیل رسوبات معدنی، خوردگی و اکسید شوندگی را به حداقل ممکن تقلیل داده و از این طریق سبب افزایش طول عمر موتور و وسایل نقلیه می گردد، همچنین آب دیونیزه رسانای مناسبی جهت گرما نیست و با عدم انتقال گرما به خنک کنندگی سیستم موتور کمک می کند، لذا سوال آب دیونیزه شده چیست را می توان به کاربرد آن در صنایع باتری سازی پاسخ داد.
  • سیستم‌های تصفیه و خالص‌سازی آب: آب دیونیزه به عنوان مرحله نهایی تصفیه در برخی از سیستم‌های آب آشامیدنی خانگی استفاده می‌شود. این مرحله کمک می‌کند تا آب خالص و بدون یون‌های مزاحم به دست آید.
  • حفاری: باستان شناسان به منظور جداسازی کلرید های متصل به آثار باستان شناسی از آب دیونیزه استفاده می کنند تا هیچگونه خطری آثار باستانی قدیمی را تهدید نکند.
  • صنعت تولید مواد غذایی و نوشیدنی: آب دیونیزه در تولید آب‌های بسته‌بندی، نوشابه‌ها و دیگر نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. این آب خلوص محصول نهایی را تضمین می‌کند. همچنین، در شست‌وشوی خطوط تولید مواد غذایی نیز به کار می‌رود تا از ایجاد رسوب و آلودگی جلوگیری شود.

  • پرورش آبزیان: پر واضح است که آب غیر تصفیه مملو از یون های مختلف در صنعت پرورش ماهی علاوه بر از بین بردن آبزیان دریایی مورد پرورش، سبب ایجاد جلبک، خزه و دیگر مواردی می گردد که در آلودگی آب تاثیر دارد، لذا استفاده از آب دیونیزه شده در صنایع پرورش آبزیان مفید و موثر است. با این وجود از آب دیونیزه در آکواریوم ها نیز استفاده می شود تا سلامت آبزیان تامین شود. 
  • در آکواریوم‌ها و پرورش آبزیان، آب دیونیزه به عنوان منبع آب تمیز استفاده می‌شود تا از آلودگی و تغییرات شیمیایی آب جلوگیری شود و محیط سالمی برای موجودات آبزی فراهم گردد.
  • ماشین آلات صنعتی: در ماشین آلات سنگین به منظور خنک سازی و تمیزکاری از آب دیونیزه استفاده می کنند. این آب به دلیل  خلوص بالا نظر آب معمولی سبب خوردگی و زنگ زدگی نشده و از تجمع مواد معدنی ممانعت می کند، همین امر سبب طولانی تر شدن عمر مفید این ماشین آلات خواهد شد.
  • صنعت الکترونیک: آب دیونیزه برای شست‌وشوی قطعات الکترونیکی به کار می‌رود. این آب به دلیل عدم وجود یون‌ها و ناخالصی‌های احتمالی، از رسوبات معدنی که می‌توانند به عملکرد قطعه آسیب برسانند، جلوگیری می‌کند.
  • صنایع آرایشی و بهداشتی: استفاده از آب معمولی که مملو از یون های مختلف است، در صنایع آرایشی و بهداشتی اثرات سویی خواهند داشت. اگر از آب معمولی در این تولیدات استفاده شود، محصولات تولیدی علاوه بر نداشتن ماندگاری مناسب و طول عمر مفید کوتاه، اثرات نامطلوبی را بر مصرف کننده به جا می گذارند. استفاده از آب مناسب و دیونیزه در این صنایع عملکرد مناسبی را برای محصولات آرایشی و بهداشتی فراهم کرده و به شفافیت و جوانسازی پوست افراد کمک می کند.

روش های دیونیزه کردن آب کدام است؟

به منظور پاسخ به سوال آب دیونیزه چیست ، توصیه می گردد تا از انواع روش های دیونیزه کردن آب اطلاع کسب کنید. به منظور دیونیزه کردن آب از روش های مختلفی استفاده می شود، اما اغلب فرایند دیونیزه کردن فرایندی شیمیایی است. در این فرایند از رزین های تبادل یونی استفاده می کنند، به این صورت که این رزین ها یونهایی با بار مثبت و منفی دارند. زمانی که آب ناخالص همراه با یون از این رزین ها عبور می کنند، یون های آب و یون های رزین با یکدیگر جفت شده و آب خالص تولید می گردد. به منظور دیونیزه کردن آب می توان از سه فرایند زیر استفاده کرد:

  • بستر مخلوط: این روش جهت دیونیزه کردن آب بسیار پرهزینه بوده اما بالاترین خلوص آب را فراهم می آورد. در فرایند بستر مخلوط، در یک ستون واحد تبادل یونی نیمه از رزین کاتیون و آنیون را قرار می دهند.
  • جریان مستقیم: این روش در مقایسه با روش بستر مخلوط هزینه کمتری دارد اما آب حاصل از این روش نیز درجه خلوص کمتری خواهد داشت. در این روش آب و مواد شیمیایی احیا کننده وارد ستون یونی می شوند.
  • جریان متقابل: از لحاظ هزینه روش جریان متقابل را می توان به صرفه ترین روش دیونیزه کردن آب در نظر گرفت، اما درجه خلوص آب در این رش در مقایسه با دو روش قبل کمتر است. در این روش جریان آب از بالا و مواد شیمیایی احیا کننده از پایین یا بالعکس است. 

تفاوت آب دیونیزه و آب مقطر در چیست؟

برای پاسخ به سوال آب دیونیزه چیست لازم است تا تفاوت میان آب دیونیزه و آب مقطر را درک کنیم تا بتوانیم درک مناسب تری از این محصول داشته باشیم. تفاوت آب مقطر و آب دیونیزه در درجه خلوص و فرآیند تهیه آب است. در تهیه آب مقطر، با استفاده از دستگاه آب مقطرگیری، آب را بخار و در ادامه به دنبال تماس با بخش سردکننده به مایع تبدیل کرده و از دستگاه خارج می کنند، آب مقطر فاقد املاح معدنی است و می توان در تست های آزمایشگاهی از آن استفاده کرد، اما درجه خلوص آن از آب دیونیزه کمتر است. در فرایند دیونیزه کردن آب، با استفاده از روش های مختلف آب را از رزین هایی شیمیایی عبور می دهند تا تمامی یون های موجود در آب از آن حذف گردند و آب به درجه خلوص بالاتری به دست آید. به دلیل خلوص بیشتر آب دیونیزه از این آب در مراکز صنعتی جهت تولیدات مختلف استفاده می شود. آب دیونیزه‌ای که در صنایع مختلف استفاده می‌شود، ابتدا از فیلتر آب صنعتی عبور می‌کند تا ناخالصی‌ها حذف شوند و سپس به مرحله خالص‌سازی نهایی می‌رسد.

شرکت پایا پالا آوید قشم

یکی از بهترین شرکت ها که با بهره مندی از نیروی انسانی متخصص و تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته در تصفیه منابع آبی جهت استفاده در مراکز صنعتی فعالیت می کند، شرکت پایا پالا آوید قشم است. این شرکت با بکارگیری استانداردهای بین المللی، کیفیت را به مشتریان خود تضمین می دهد. 12 ماه گارانتی، پشتیبانی فنی 24 ساعته و 5 سال خدمات پس از فروش از مزایای بهره گیری از شرکت پالا پایا آوید قشم است.

Rate this post
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
1 ماه قبل

بسیار عالی میشه از صنایع مختلف برای کاربرد های بیشتر آب
دیونیزه هم استفاده کرد.

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x