اسمز معکوس صنعتی

جستجو کردن

مطالب مرتبط

دستگاه اسمز معکوس صنعتی

جدول مطالب

دستگاه اسمز معکوس یا آب شیرین کن صنعتی از دستگاه های مورد استفاده جهت تصفیه آب صنعتی و تبدیل آب شور به آب شیرین و قابل استفاده است. از این دستگاه در صنعت کشاورزی، گلخانه، بیمارستان، مرغداری، کارخانجات تولید مواد آرایشی و بهداشتی و … استفاده می شود. در فرایند تصفیه آب به این روش، پس از پیش تصفیه آب و حذف جامدات معلق در آب، آن را با فشار به داخل دستگاه پمپ می کنند تا پس از برخورد با غشاهای نیمه تراوا تنها آب خالص از غشا عبور کرده و مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از این دستگاه حدود 99.6 درصد از سختی آب کم شده و تمامی ویروس ها، باکتری ها و میکروبهای موجود در آب حذف می گردند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دستگاه اسمز معکوس صنعتی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دستگاه اسمز معکوس صنعتی چیست؟

دستگاه اسمز معکوس صنعتی (RO) یا دستگاه آب شیرین کن از دستگاه هایی است که جهت تصفیه آب در ابعاد صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. فرایند Reverse Osmosis روشی جهت جداسازی ناخالصی ها از آب با استفاده از اعمال فشار مکانیکی است. در این دستگاه آب توسط پمپ با فشار زیاد به داخل محفظه ای که غشا نیمه تراوا دارد وارد می شود. ناخالصی ها در یک طرف غشا باقی مانده و تنها آب خالص از غشا عبور خواهد کرد. در این دستگاه حذف انواع باکتری ها، ویروس ها و سایر میکروارگانیسم ها تقریبا 100 درصدی است. از آنجا که ناخالصی ها با مرور زمان در غشای نیمه تراوا جمع می شوند، عملکرد این روش کاهش خواهد یافت. 

به منظور عملکرد بهتر از فرایند پیش تصفیه آب استفاده می کنند. پیش تصفیه را به این منظور انجام می دهند تا آب با ناخالصی های کمتری به دستگاه اسمز معکوس پمپ شده و طول عمر غشا نیمه تراوا افزایش یابد. در مرحله پیش تصفیه مواد معلق جامد در آب را جدا می کنند، مواد ضد عفونی مانند کلر به آب می زنند تا میکروارگانیسم ها حذف شده و سطح PH آب تنظیم گردد. به منظور انجام پیش تصفیه از فیلتر کربنی یا شنی استفاده می کنند. آب پیش تصفیه شده در مرحله بعد با فشار زیاد و از طریق پمپ هایی مخصوص به مجرای دستگاه اسمز معکوس پمپ می شود و تنها آب خالص از غشا نیمه تراوا عبور می کند. بطور کلی، دستگاه اسمز معکوس صنعتی حدود 99.6 درصد از سختی آب را کم کرده و می توان از آب خالص در صنایع مختلفی استفاده کرد.

کاربرد اسمز معکوس صنعتی

کاربرد اسمز معکوس صنعتی

از دستگاه اسمز معکوس صنعتی برای تصفیه آب در ابعاد صنعتی استفاده شده و کاربردهای زیر از اصلی ترین کاربردهای این دستگاه است:

  • تصفیه آب شور و تبدیل آن به آب شیرین
  • از آب تصفیه شده و حاصل از روش اسمز معکوس می توان در صنعت کشاورزی و دامپروری به منظور رشد گیاهان و پرورش دام و طیور استفاده کرد.
  • از آب حاصل از فرایند اسمز معکوس می توان در صنعت داروسازی به ویژه صنعت تولید لوازم بهداشتی که وجود آبی خالص از اهمیت بالایی برخوردار است، استفاده کرد.
  • خروجی دستگاه آب شیرین کن صنعتی را می توان در نیروگاه های بخار و سیکل ترکیبی در صنعت مورد استفاده قرار داد.
  • آب خالص حاصل از دستگاه آب شیرین کن صنعتی در فرایندهای درمانی مانند دستگاه دیالیز بیمارستان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
READ  چرا pH آب مقطر اسیدی است؟

اجزای دستگاه های آب شیرین کن اسمز معکوس

به منظور تصفیه آب با دستگاه های آب شیرین کن اسمز معکوس تجهیزاتی در مرحله پیش تصفیه و تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از این اجزا عبارتند از:

  • فیلتر شنی، فیلتر کربنی و فیلتر کارتریجی در مرحله پیش تصفیه و حذف ناخالصی ها و ذرات معلق جامد از آب مورد استفاده قرار می گیرد.
  • غشای نیمه تراوا از اجزای اصلی دستگاه آب شیرین کن است که طوری طراحی شده و به گونه ای مورد استفاده قرار می گیرد تا ذرات معلق در آب با اندازه ای بزرگتر از 10 میکرون از آن عبور نکنند.
  • پمپ برای انتقال آب با فشار مناسب به داخل دستگاه آب شیرین کن صنعتی مورد نیاز است. آب ناخالص می بایست با فشار مناسبی به غشا نیمه تراوا پمپ شود تا تنها آب خالص از غشا عبور کند.
  • پکیج تزریق آنتی اسکالانت که خود از پمپ تزریق و مخزنی تشکیل شده است و از ایجاد رسوب بر سطح دستگاه جلوگیری می کند، اصطلاحا به پکیج تزریق آنتی اسکالانت ضد رسوب نیز می گویند. 
  • پکیج تزریق سود کاستیک که این پکیج از پمپ و مخزن تشکیل شده است. 
  • شاسی استقرار دستگاه آب شیرین کن
  • تابلو توزیع قدرت جهت تامین برق لازم برای عملکرد پمپ
  • سیستم CIP یا مخزن شستشو


تصفیه آب به روش اسمز معکوس

تصفیه آب به روش اسمز معکوس یکی از پیشرفته‌ترین و مؤثرترین روش‌های تصفیه آب است که به طور گسترده در مصارف خانگی، صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش توانایی حذف طیف وسیعی از آلاینده‌ها را دارد و می‌تواند آب با کیفیت بسیار بالا تولید کند.

فرآیند تصفیه آب به روش اسمز معکوس

مراحل اصلی فرآیند اسمز معکوس

  1. پیش تصفیه:
    • فیلترهای رسوب‌گیر: این فیلترها ذرات معلق، ماسه، گل و لای و سایر ذرات بزرگ را از آب جدا می‌کنند.
    • فیلترهای کربنی: این فیلترها کلر و سایر مواد شیمیایی آلی را که می‌توانند به ممبران آسیب بزنند، حذف می‌کنند.
    • فیلترهای نرم‌کننده: در برخی سیستم‌ها برای کاهش سختی آب و جلوگیری از رسوب‌گذاری روی ممبران استفاده می‌شوند.
  2. پمپ فشار بالا: آب پس از پیش تصفیه با استفاده از پمپ فشار بالا وارد ممبران اسمز معکوس می‌شود. این پمپ وظیفه افزایش فشار آب را برای عبور از ممبران بر عهده دارد.
  3. ممبران اسمز معکوس: در این مرحله، آب تحت فشار از ممبران نیمه‌تراوای اسمز معکوس عبور می‌کند. ممبران مولکول‌های آب را عبور می‌دهد ولی جلوی عبور یون‌ها، نمک‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر آلاینده‌ها را می‌گیرد.
  4. ذخیره آب تصفیه شده: آب تصفیه شده در مخزنی ذخیره می‌شود تا در زمان نیاز مورد استفاده قرار گیرد.
  5. پساب:آب آلوده و غلیظ که شامل آلاینده‌های جدا شده است به عنوان پساب از سیستم خارج می‌شود.
READ  آب سنگین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تجهیزات دستگاه آب شیرین کن صنعتی

پمپاژ آب جهت برخورد آن به غشا نیمه تراوا با توجه به میزان آلودگی و املاح موجود در آب متفاوت خواهد بود. لازم است از تجهیزات کنترلی در مراحل مختلف فرایند تصفیه آب صنعتی استفاده شود تا آب بطور دلخواه و متناسب با نیاز تصفیه گردد. از مهمترین تجهیزات کنترلی دستگاه آب شیرین کن صنعتی عبارتند از:

  • فلومتر هایی جهت اندازه گیری میزان جریان
  • استفاده از لوله ها و اتصالاتی مخصوص به صورت استیل یا سوپر پایت جهت استفاده در دو خط فشار بالا و فشار پایین
  • شیر آلات جهت مدیریت جریان و استفاده از شیرهای نمونه گیری و فشار شکن
  • هدایت سنج 
  • پی اچ متر
  • گژ اندازه گیری فشار یا مانومتر اندازه گیری
  • کنترل کننده ها برای کنترل فشارهای بالا و پایین
تجهیزات دستگاه آب شیرین کن صنعتی

مزایای آب شیرین کن صنعتی (اسمز معکوس صنعتی)

آب شیرین کن اولین بار در سال 1748 ارائه گردید و تنها از آن در مقیاس آزمایشگاهی استفاده می شد. در سال 1949 از این دستگاه برای شیرین کردن آب دریا استفاده گردید و دانشمندان توانستند با استفاده از این دستگاه از آب دریا آب شرب به دست آورند. اواخر سال 2001 این دستگاه در مقیاسی تجاری با قیمتی مقرون به صرفه تولید شده و جهت استخراج آب شیرین از آب دریا و آب چاه از آن استفاده می گردد. از مزایای دستگاه اسمز معکوس صنعتی عبارتند از:

  • استفاده از این روش و این دستگاه برای شیرین و قابل شرب کردن آب در مقایسه با روش های دیگر اقتصادی تر و مقرون به صرفه تر است.
  • علاوه بر اقتصادی بودن، مصرف انرژی این روش در مقایسه با دیگر روش های تصفیه آب نیز کمتر است.
  • کاربران میتوانند بطور مداوم و بدون توقف از این دستگاه استفاده نمایند و نیازی به توقف های دوره ای این دستگاه نیست.
  • هزینه تعمیرات و نگهداری این دستگاه در مقایسه با دیگر دستگاه های تصفیه آب صنعتی کمتر است و کاربری آن نیز آسان تر است.
  • هیچ گونه باکتری، ویروس و میکروبی از غشا نیمه تراوا این دستگاه عبور نمی کند.
  • می توان آب تغلیظ شده که همچنان شامل باکتری ها، ویروس ها و ذرات جامد معلق است را به طبیعت بازگردانده و یا مجددا جهت تصفیه به دستگاه وارد کرد. 
READ  نهر اکسیداسیون چیست؟

خرید دستگاه اسمز معکوس صنعتی

دستگاه اسمز معکوس صنعتی انواع، مدل ها و برندهای مختلفی دارد و لازم است تا متناسب با نیاز، ویژگی های دستگاه و توصیه های متخصصین و کارشناسان نسبت به خرید دستگاه اسمز معکوس صنعتی اقدام گردد. لازم است تا در خرید این دستگاه پارامترهایی مورد توجه قرار گیرند تا بهترین دستگاه اسمز معکوس صنعتی متناسب با نیاز کاربران خریداری شود. یکی از مهمترین پارامترها، توجه به ظرفیت دستگاه است.
از این دستگاه می توان در مراکز مسکونی و اداری، مراکز دامداری صنعتی، زمین های کشاورزی و گلخانه ها، مراکز تولیدات مواد آرایشی و بهداشتی و … استفاده کرد و با توجه به نیاز ظرفیت آب ورودی به هرکدام از این دستگاه ها متفاوت است. توجه به سطح آلودگی آبی که قرار است تصفیه شود نیز اهمیت دارد. داشتن گارانتی و خدمات بعد از فروش دستگاه خریداری شده از دیگر پارامترهای مورد نیاز است.
دستگاه اسمز معکوس صنعتی نیز نظیر هر دستگاه صنعتی دیگری دچار اشکال و خرابی خواهد شد و داشتن خدمات پس از فروش و گارانتی تا مدت زمان مشخصی می تواند از هزینه های تعمیر و نگهداری این دستگاه بکاهد. برند، متریال مورد استفاده، قدرت پمپ، توان تابلو فرمان و … از دیگر پارامترهای قابل توجه در خرید دستگاه آب شیرین کن صنعتی است.
لازم به توجه است که هر اندازه مرحله پیش تصفیه بهتر انجام پذیرد، آب با آلودگی کمتری وارد دستگاه خواهد شد، بنابراین متریال مورد استفاده و برند فیلتر شنی، فیلتر کربنی و کارتریجی از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از بهترین تامین کنندگان دستگاه آب شیرین کن به همراه تمامی تجهیزات و متعلقات آن شرکت پایا پالا آوید قشم است. این شرکت اولین تولید کننده ایرانی در صنعتی فیلتراسیون آب به روش اسمز معکوس است و تمامی تجهیزات کاربردی در این حوزه شامل انواع غشاهای میکروفیلتراسیون، اولترافیلتراسیون، اسمز معکوس، ممبران و … را تولید می کند. استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز، استفاده از آزمایشگاه هایی مجهز، بکارگیری نیرویی متخصص و بادانش فنی و به روز و … از مزایای رقابتی این شرکت است که سبب برتری آن نسبت به دیگر شرکت های تولیدی در این حوزه می گردد. متقاضیان خرید دستگاه اسمز معکوس صنعتی و تجهیزات و متعلقات آن می توانند با مراجعه به وب سایت این شرکت مشخصات فنی محصولات مورد نظر خود را مشاهده نمایند و در صورت لزوم برای اخذ راهنمایی و مشاوره های بیشتر می توانند با این شرکت تماس حاصل فرمایند. شرکت پایا پالا علاوه بر فروش محصولات خدماتی چون تست های عملکردی دستگاه تصفیه آب صنعتی، تعمیر و نگهداری این تجهیزات، بررسی عملکرد، مشاوره های تخصصی و … را نیز به متقاضیان ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 14 =