...
دستگاه تصفیه آب UV

جدول مطالب

یکی از روش های تصفیه آب استفاده از فیلتر UV است. فیلتر UV از لامپی تشکیل شده که اشعه فرابنفش از خود ساطع می کند. اغلب از فیلتر UV برای حذف میکروب ها، باکتری ها، ویروس ها و میکروارگانیسم هایی استفاده می شود که در آب چاه قرار دارند. اگرچه این میکروارگانیسم ها پس از ساطع شدن اشعه ماورا بنفش بر آن ها از بین میروند اما فیلتر UV قادر به جمع آوری لاشه های این میکروارگانیسم ها نبوده و در مرحله بعدی فیلتراسیون می بایست از فیلتر الیافی استفاده شود. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دستگاه تصفیه آب UV تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دستگاه تصفیه آب UV چیست؟

اگر از فیلتر UV در دستگاه تصفیه آب استفاده شود، اصطلاحا دستگاه تصفیه آب را UV می نامند. فیلتر UV فیلتری است که با استفاده از اشعه فرابنفش باکتری ها، میکروب ها و ویروس های موجود در آب را از بین می برد. اغلب از فیلتر UV برای تصفیه آب چاه استفاده می شود. استفاده از فیلتر UV در تصفیه آب شهری کاربرد چندانی ندارد زیرا علاوه بر کلرزنی در آب شهری، متصدیان در تلاشند تا با استفاده از تصفیه به روش اسمز معکوس کلر موجود درآب را به کمترین حد تقلیل دهند. در واقع استفاده از فیلتر UV برای تصفیه آب چاه که کلرزنی و ضدعفونی کردن آب در آن انجام نمیشود، ضروری است. 

فواید دستگاه تصفیه آب UV

در صورت استفاده از فیلتر UV در دستگاه تصفیه آب مزایای زیر حاصل خواهد شد:

  • فیلتر UV مصرف برق بسیار پایینی در حد 6 تا 8 وات دارد.
  • استفاده از فیلتر UV مشکل و آسیبی در لوله ها و مخازن ایجاد نخواهد کرد.
  • فیلتر UV هیچگونه ماده شیمیایی به آب اضافه نکرده، لذا مزه، رنگ و بوی آب را تغییر نمی دهد.
  • هزینه تعمیر و نگهداری فیلتر UV برای تصفیه آب بسیار پایین است.
  • فیلتر UV برای حذف انواع میکروب ها، میکروارگانیسم ها و ویروس ها کاربرد زیادی دارد.

دستگاه تصفیه آب UV

مضرات دستگاه تصفیه آب UV

از مضرات دستگاه تصفیه آب UV می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهمترین فاکتور دستگاه تصفیه UV لامپی است که اشعه فرابنفش تولید کرده و سبب تصفیه آب می گردد. این لامپ با برق کار می کند و برای تصفیه آب لازم است تا مداوم جریان برق وصل باشد. روشن بودن دائمی جریان برق سبب می گردد تا هم هزینه مصرف برق افزایش یابد و هم اینکه در صورت قطع جریان برق، لامپ قادر به تولید اشعه ماورا بنفش نبوده و فرایند تصفیه آب صورت نمی پذیرد. اگر در شرایطی دسترسی به برق نباشد و یا تصفیه در منطقه ای که برق ندارد، نیاز به راه اندازی شدن داشته باشد نمی توان از دستگاه تصفیه UV استفاده کرد.
  • اگرچه فیلتر UV باکتری ها، ویروس ها، میکروب ها و میکروارگانیسم ها در اثر برخورد اشعه ماورا بنفش با آب از بین می رود اما این فیلتر قادر به حذف لاشه این میکروارگانیسم ها یا حذف ذراتی ناشی از زنگ زدگی، فلوراید، آرسنیک و … نخواهد بود و لازم است تا بعد از فیلتر UV از فیلتر الیافی به ضخامت 1 میکرون استفاده شود.
  • اهمیت نور ماورابنفش در دستگاه تصفیه UV اهمیت زیادی دارد ولی از آنجا که UV نوری نامرئی است نمیتوان در خصوص روشن یا خاموش بودن لامپ اشعه ماورا بنفش اظهارنظر کرده و روشن و یا خاموش بودن آن را تشخیص داد. خاموش بودن لامپ اشعه ماورا بنفش سبب استفاده از آب تصفیه نشده خواهد شد.
  • امکان نصب مخزن تصفیه آب برای جمع آوری آب تصفیه شده وجود ندارد و کاربران می بایست از بطری های خارجی استفاده نمایند.
  • آبی که قرار است از طریق دستگاه تصفیه UV تصفیه شود نیاز به پیش تصفیه خواهد داشت و بدون انجام پیش تصفیه آب خروجی آب مناسبی نخواهد بود.
  • لامپ تولید کننده اشعه ماورا بنفش در دستگاه تصفیه UV اهمیت زیادی داشته و بر حسب میزان آب خروجی در بازه های زمانی متفاوتی می بایست تعویض گردد که این کار هزینه بالایی را برای کاربران در بر خواهد داشت.

دستگاه تصفیه آب UV فرابنفش

فیلتر UV از محفظه ای استیل و لامپ فرابنفش تشکیل شده است. محفظه آب داروی ورودی و خروجی به منظور ورود و خروج آب است. شدت جریان آب در دستگاه تصفیه UV در سطح خانگی بین 1.5 تا 2.5 لیتر در دقیقه است. لامپی که وظیفه تولید اشعه فرابنفش را دارد درون شیشه ای درون محفظه قرار می گیرد. محفظه شیشه ای از برخورد آب به لامپ جلوگیری می کند. زمانی که آب از محفظه UV عبور می کند، اشعه فرابنفش لامپ UV بر آب تابیده شده و باکتری ها و میکروارگانیسم های موجود در آب از بین می رود. بدنه فیلتر UV غیرشفاف است تا اشعه فرابنفش که خطرناک است از محفظه خارج نشود. مهمترین جز دستگاه تصفیه آب UV لامپی است که اشعه فرابنفش تولید می کند و در صورت خاموش بودن و یا خرابی لامپ فرایند تصفیه آب توسط اشعه فرابنفش صورت نمی پذیرد، لذا لازم است تا به صورت دوره ای در بازه های زمانی مشخص لامپ دستگاه مورد تست و بررسی قرار گیرد.

فیلتر لامپ UV دستگاه تصفیه آب

استفاده از فیلتر UV اغلب در آخرین مراحل تصفیه آب انجام می شود. اغلب فیلتر UV را بعد از فیلتر کربن نهایی یا فیلتر معدنی نصب می کنند. فیلتر UV برای عملکرد بهتر به برق نیاز خواهد داشت زیرا لامپ مورد استفاده در فیلتر UV برای تولید اشعه ماورا بنفش با برق کار می کند، لذا هنگام نصب دستگاه تصفیه UV لازم است تا جریان برق در اختیار باشد. لامپ UV برای از بین بردن میکروب ها و ویروس های موجود در آب می بایست به صورت دائمی روشن باشد. اگرچه فیلتر UV سبب از بین رفتن میکروب ها، ویروس ها و میکروارگانیسم ها می شود، اما قادر به حذف و از بین بردن لاشه های آن ها نیست و ضروری است که بعد از فیلتر UV فیلتر الیافی با دقتی در حد یک میکرون نصب شود.

برخی فیلترهای UV بدنه فلزی و برخی بدنه پلاستیکی دارند. فیلترهای UV دارای لامپی به منظور تولید اشعه فرابنفش هستند. این لامپ توان متفاوتی داشته و در برخی دستگاه ها یک سوکت و در برخی دیگر دو سوکت دارند. دستگاه تصفیه UV از اجزا زیر تشکیل شده است:

  • لامپی که اشعه فرابنفش تولید می کند و مهمترین جز دستگاه تصفیه آب UV است.
  • لوله استوانه ای شیشه ای یا محفظه ای که لامپ تولید کننده اشعه UV در آن قرار می گیرد.
  • استفاده از یک آداپتور جهت تولید برق و روشن ماندن لامپ UV
  • محفظه استیل و نسبتا کدری که ضد زنگ و مقاوم است و اجزا دستگاه تصفیه در آن قرار می گیرند.
  • پایه های نگهدارنده و اتصالات دستگاه تصفیه UV

مراحل دستگاه تصفیه آب UV

از مراحل تصفیه آب با استفاده از دستگاه تصفیه UV می توان به مراحل زیر اشاره کرد:

  • عبور آب از درون محفظه پی از ورود از طریق بست ورودی
  • گذر آب از کنار لامپ UV که درون محفظه قرار دارد و تابش اشعه فرابنفش بر آب که سبب از بین بردن میکروب ها، ویروس ها، باکتری ها و میکروارگانیسم های موجود در آب می شود. 
  • خروج آب از بست خروجی فیلتر
  • گذشتن آب از فیلتر الیافی با دقت بالا در حر یک میکرون برای از بین بردن لاشه های میکروارگانیسم ها

هزینه دستگاه تصفیه آب UV

یکی از مهمترین اجزا دستگاه تصفیه آب UV لامپ مورد استفاده در آن است. این لامپ که وظیفه تولید اشعه فرابنفش را دارد می بایست به صورت دوره ای و حداقل یک بار در سال تعویض گردد، زیرا در صورت کارایی نامناسب این لامپ عمل تصفیه آب به درستی صورت نمی گیرد. هرچه میزان حجم آب مورد نیاز برای تصفیه بیشتر باشد به لامپ قوی تری نیاز خواهد بود. یکی از بالاتری هزینه های دستگاه تصفیه UV لامپ مورد استفاده در دستگاه است. یکی از هزینه های مربوط به دستگاه تصفیه UV تعویض لامپ مورد استفاده در فیلتر است. به منظور تعویض مراحل زیر انجام می پذیرد:

  • بستن آب ورودی به دستگاه تصفیه
  • بستن شیر مخازن
  • برداشت لامپ UV و قرار دادن آن درون محفظه شیشه ای
  • وصل کردن اتصالات برقی لامپ
  • قرار دادن محفظه شیشه ای لامپ درون محفظه اصلی که ضد زنگ و ضد آب است
  • آب بندی کلیه اتصالات
  • استفاده از پایه های فیلتر برای قرار دادن محفظه فیلتر بر آن

به منظور تعویض لامپ ماورا بنفش دستگاه تصفیه UV لازم است تا از متخصصین و کارشناسان در این زمینه استفاده شود. یکی از بهترین شرکت هایی که بهترین کارشناسان در زمینه های مختلف از جمله تعویض تجهیزات و بهره برداری از آن ها را برای متقاضیان ارسال می کند، شرکت پایا پالا آوید قشم است. این شرکت باتجربه با بهره گیری از متخصصینی فنی با دانش روز فعالیت های مختلفی نظیر تست های عملکردی، تعویض تجهیزات، بهره برداری، نگهداری و تعمیرات و … را در سطح خانگی و صنعتی برای متقاضیان انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =