...

جدول مطالب

هوزینگ فیلتر ممبران یکی از مهمترین قسمت های سیستم های تصفیه آب است. به منظور محافظت از فیلتر و افزایش طول عمر آن، فیلتر را داخل محفظه ای قرار می دهند تا از آن محافظت نمایند. به محفظه ای که فیلتر ممبران دون آن قرار داده می شود هوزینگ فیلتر ممبران می گویند. هوزینگ می بایست مقاومت بالایی داشته و کاملا آب بند باشد تا بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. انواع هوزینگ فیلتر ممبران از نظر قطر دهانه، ارتفاع، قابلیت تحمل دما، سطح مقاومت در برابر PH آب و … با هم متفاوتند و لازم است تا متناسب با نوع سیستم تصفیه آب از هوزینگ فیلتر ممبران مناسب و باکیفیتی استفاده شود. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هوزینگ فیلتر ممبران تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

هوزینگ فیلتر ممبران چیست؟

به منظور محافظت از فیلتر ممبران آن را داخل محفظه ای قرار می دهند و به آن محفظه هوزینگ می گویند. هوزینگ فیلتر ممبران سبب می گردد تا آب تحت فشار قرار گرفته و بهتر تصفیه شود. این تجهیز از نظر شکل ظاهری استوانه ای توخالی است که فیلتر ممبران را در خود جای می دهد. جنس هوزینگ فیلتر ممبران می تواند از فولاد ضدزنگ، PVC یا FRP باشد. هوزینگ فیلتر ممبران فشار مثبت آب را افزایش داده و باعث میگردد تا سطح تماس آب با فیلتر افزایش یابد. قطر دهانه هوزینگ متفاوت و در اندازه های 2.5 و 4 اینچی به بازار عرضه می شود، همچنین ارتفاع آن در اندازه های 5.7، 10 و 20 اینچ خواهد بود. 

یکی از ویژگی های هوزینگ فیلتر ممبران مناسب تحمل فشار بالا است. هوزینگ لازم است تا حداقل فشاری برابر با 200 PSI را تحمل کند سطح آب بندی این قطعه نیز اهمیت دارد، کوچکترین شکاف در این محفظه سبب خرابی زودهنگام هوزینگ می شود. درب هوزینگ فیلتر ممبران نیز می بایست راحت و بطور کامل بسته شود تا سختی آب تصفیه شده به کمترین مقدار خود کاهش یابد.

داخل فیلتر موادی قرار دارد که نمی بایست توسط آب از بین برود، به این منظور فیلتر را داخل محفظه ای به نام هوزینگ فیلتر ممبران قرار میدهند تا ضمن تصفیه مناسب تر از متریال مورد استفاده در فیلتر نیز محافظت شود.

کاربرد هوزینگ فیلتر ممبران

هوزینگ فیلتر ممبران محفظه ای است که فیلتر ممبران را در خود جا داده و علاوه بر ارتقا عملکرد فیلتر ممبران و تصفیه بهتر آب، طول عمر فیلتر ممبران را نیز افزایش خواهد داد. از جمله کاربرد هوزینگ فیلتر ممبران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از هوزینگ در سیستم تصفیه آب اسمز معکوس یا RO
  • استفاده از هوزینگ در سیستم آب شیرین کن
  • استفاده از هوزینگ در سیستم های نمک زدایی از آب دریا
  • کاربرد هوزینگ در اولترافیلتراسیون
  • کاربرد هوزینگ در نانوفیلتراسیون

عملکرد هوزینگ فیلتر ممبران

در دو انتهای هوزینگ فیلتر ممبران درب این تجهیز قرار دارد. درب کانال ورود و خروج آب به داخل محفظه است. محفظه فیلتر را بطور کامل آب بند کرده و سبب ایجاد فشار مثبت در فیلتر می گردد. یکی از درب های هوزینگ فیلتر ممبران پساب را به فاضلاب هدایت کرده و دیگری آب سالم و تصفیه شده را به داخل مخزن تصفیه آ هدایت می کند. مقاومت بالای هوزینگ و آب بند بودن آن اهمیت بسیار بالایی دارد، زیرا موقع جا انداختن فیلتر ممبران در صورت مقاومت کم هوزینگ، این محفظه خواهد شکست و همچنین در صورت آب بندی نامناسب هوزینگ، آب با فشار بالا به فیلتر برخورد کرده و علاوه بر از بین رفتن متریال مورد استفاده در فیلتر طول عمر فیلتر کاهش می یابد و تصفیه آب با گذشت زمان اندک عملکرد مناسب خود را از دست خواهد داد.

نکات مورد استفاده هوزینگ فیلتر ممبران

هوزینگ فیلتر ممبران از جنبه ها و فاکتورهای مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند و لازم است تا بسته به نوع سیستم تصفیه آب و ویژگی های آن هوزینگ فیلتر ممبران نیز مورد استفاده قرار گیرد. این محفظه ها از جنبه های مختلفی چون جنس قطعه، سایز دهانه، ارتفاع، محدوده دمای قابل تحمل، محل قرارگیری پورت های ورودی و خروجی، فشار قابل تحمل، سطح آب بندی هوزینگ، سطح تحمل PH و … با یکدیگر متفاوتند. 

انواع مختلفی از هوزینگ فیلتر ممبران در بازار موجود است، هوزینگ در انواع شفاف، نیمه شفاف و مات در بازار موجود است. لازم است هوزینگ یا محفظه ای مورد استفاده قرار گیرد تا با PH آبی که قرار است تصفیه شود همخوانی داشته باشد. دهانه هوزینگ متفاوت است و بنا به نوع فیلتر ممبران می بایست از هوزینگ با دهانه مناسب استفاده شود. دهانه هوزینگ می تواند 2.5 اینچ به نام اسلیم و یا به اندازه 4 اینچ و به نام جبو باشد.

اغلب در مصارف خانگی از هوزینگ نوع اسلیم و ارتفاع 10 اینچی استفاده می شود. یکی از موارد مهم و قابل توجه در استفاده از هوزینگ فیلتر ممبران یا همان محفظه ای که فیلتر ممبران در آن قرار می گیرد، طول عمر این تجهیز است. عوامل مختلفی در طول عمر این تجهیز اثرگذار خواهند بود. اولین عامل کیفیت هوزینگ است، پر واضح است که هوزینگ با کیفیت بالا طول عمر بالاتری خواهد داشت. سختی و سطح PH آب نیز در طول عمر هوزینگ تاثیرگذارند. هرچه سختی و سطح PH آب بالاتر باشد، طول عمر مفید هوزینگ کمتر شده و لازم است تا در بازه های زمانی کوتاهتری تعویض گردد. اگر هوزینگ به موقع تعویض شود، فیلتر ممبران نیز طول عمر بالاتری داشته و عملکرد آن بهتر بوده و آب بهتر و باکیفیت تری را خروجی می دهد.

آچار هوزینگ ممبران چیست؟

اگر در نگهداری از هوزینگ فیلتر ممبران دقت نشود این قطعه در بازه زمانی کوتاهی آسیب دیده و نیاز به تعویض پیدا می کند. همانطور که گفته شد هوزینگ دارای دو درب است، که اگر این درب ها برای مدت زمان طولانی باز نشوند، رسوبات زیادی در آن ها ایجاد شده و طول عمر هوزینگ را کاهش خواهند داد. یکی از مشکلاتی که در این فرایند رخ می دهد باز کردن درب ها با فشار دست و بدون استفاده از آچار مخصوص است که سبب خرابی هوزینگ فیلتر ممبران و ایجاد ترک در آن می گردد. لازم است برای باز کردن هوزینگ فیلتر ممبران از آچار مخصوص استفاده شود که به آن آچار هوزینگ ممبران می گویند. از آچار هوزینگ ممبران برای باز کردن درب هوزینگ استفاده می شود. جنس آچار هوزینگ ممبران از پلاستیک فشرده است. به منظور باز کردن درب هوزینگ می بایست آپار را در خلاف جهت عقربه های ساعت چرخاند و به منظور بستن لازم است تا آچار را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. 

در سیستم های تصفیه آب صنعتی و بزرگ نیاز است تا برای باز کردن سیستم هوزینگ از شرکت های متخصص در این زمینه استفاده شود. یکی از بهترین و تخصصی ترین شرکت ها در این زمینه شرکت پایا پالا آوید قشم است. این شرکت علاوه بر بهره برداری مناسب از سیستم فیلتراسیون به آموزش پرسنل مجموعه های صنعتی نیز می پردازد و از این طریق نحوه نگهداری و راه اندازی مجدد سیستم را به پرسنل آموزش می دهد. پایا پالا آوید قشم پشتیبانی فنی 24 ساعته داشته و شرکت هایی که از خدمات پایا پالا آوید قشم استفاده می نمایند از نظر خدمات پس از فروش و پاسخگویی با مشکلی مواجه نخواهند شد.

همچنین این شرکت انواع فیلتر ممبران لب شور و دریایی را با بالاترین کیفیت و مقرون به صرفه ترین قیمت در اختیار متقاضیان قرار می دهد و تمامی محصولات خود را گارانتی می کند.

قسمت های مختلف آچار هوزینگ ممبران

آچار هوزینگ ممبران از قسمت های زیر تشکیل شده است:

  • دسته آچار هوزینگ ممبران: این قسمت از آچار قسمتی است که بیشترین فشار را متحمل می شود. به دلیل فشار بالا بر آن لازم است تا مقاومت و استحکام بالا داشته باشد. زائده های تعبیه شده روی دسته سبب می گردد تا مقاومت دسته افزایش یابد.
  • حلقه آچار: قسمت دایره ای شکل آچار که فشار را انتقال می دهد، حلقه آچار است. این حلقه فشار دسته را به درب هوزینگ فیلتر ممبران منتقل می کند. لازم است تا قطر حلقه از قطر دهانه هوزینگ فیلتر ممبران کمی بیشتر باشد تا بتواند در آن گیر کرده و آن را بچرخاند.
  • گیره آچار هوزینگ ممبران: گیره آچار سبب می گردد تا آچار و هد هوزینگ در یکدیگر چفت شوند. گیره آچار سبب می گردد تا فشار دست از دسته بطور مستقیم به بدنه هوزینگ انتقال یابد.

انواع آچار هوزینگ

یکی از تفاوت های هوزینگ فیلتر ممبران قطر دهانه های متفاوت در آن ها است. قطر دهانه هوزینگ می تواند 4 یا 8 اینچی باشد، متناسب با قطر دهانه هوزینگ فیلتر ممبران لازم است تا از آچار هوزینگ ممبران متفاوتی استفاده گردد. اغلب به همراه هوزینگ فیلتر ممبران آچار آن نیز جهت باز و بسته کردن درب آن تحویل می گردد، در غیر اینصورت لازم است تا برای نگهداری از هوزینگ لزوما آچار هوزینگ بطور جداگانه جهت باز و بسته کردن درب های هوزینگ فیلتر ممبران مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + یک =