روش های نوین تصفیه آب در دنیا (2024)

جستجو کردن

مطالب مرتبط

روش های نوین تصفیه آب

جدول مطالب

روش های نوین تصفیه آب ، روش هایی هستند که در طول فرایند ها با بکارگیری تجهیزاتی پیشرفته، تکنولوژی و فناوری های روز نظیر نانو و غیره آلودگی های موجود در آب از بین رفته و آب تصفیه می گردد. استفاده از روش های نوین جهت تصفیه آب سبب می گردد تا شاخص های کیفی آب تقویت شده و ترکیبات مضر و جانبی آب حذف گردد.در تصفیه آب روشی می بایست مورد استفاده قرار گیرد که با از بین بردن ترکیبات مضر موجود در آب، ترکیب مضر جدیدی ایجاد نکرده و پیاده سازی آن نیز از نظر اقتصادی کم هزینه بوده و از سرعت بالایی برخوردار باشد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روشهای نوین تصفیه آب تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

روش های نوین تصفیه آب در دنیا

منظور از تصفیه کردن آب، حذف ناخالصی ها و آلاینده های آب و تبدیل آن به آبی تمیز و بهداشتی است. روش های نوین تصفیه آب با استفاده از مواد شیمیایی یا با استفاده از تجهیزاتی مواد شیمیایی و ناخالصی های آب را از بین برده و آب را جهت استفاده آماده می سازند.شرکت های مختلفی که در زمینه تصفیه آب فعالیت می کنند، تجهیزات، ماشین آلات، ترکیبات شیمیایی و فناوری های به روز تری را جهت تصفیه آب استفاده می کنند. از نوین ترین روشهای تصفیه آب عبارتند از:

✅ تصفیه آب با نانو جاذب مغناطیسی

روش نانو یکی از بهترین روش های نوین تصفیه آب است. در این فرایند از نانو ذراتی استفاده می شود که هسته مغناطیسی دارند. این ذرات به آبی که قرار است تصفیه شود، وارد شده و آلایندگی های آب را به خود جذب می کند و در نهایت با استفاده از هسته مغناطیسی این نانو ذرات را از آب خارج می کنند. روکش های مورد استفاده در نانو ذرات ها متفاوت است و نوع روکش مورد استفاده در خلوص آب تصفیه شده تاثیر زیادی خواهد داشت. برای مثال روکش نقره در نانو ذرات یکی از بهترین روکش های بکار رفته در این ذرات است که آلاینده های موجود در آب را به خوبی جذب می کند. 

READ  میکروفیلتراسیون: یک روش پیشرفته در تصفیه آب

✅ تصفیه آب با فیلترهای سرامیکی

تصفیه آب با فیلترهای سرامیکی یکی از روش های نوین تصفیه آب است. به منظور تصفیه آب، این فیلترها را در آب قرار می دهند تا از عبور آلاینده ها جلوگیری کند. به منظور تصفیه هرچه بهتر، بعد از فیلترهای سرامیکی آب را از فیلترهای کربنی نیز عبور می دهند، در آخرین مرحله از تصفیه آب به این روش، مواد ضد عفونی کننده ای چون ازن به آب تزریق می شود تا انواع میکروب ها و باکتریها در آب از بین برود.

روش نوین تصفیه آب با فیلترهای سرامیکی

✅ تصفیه آب با باریکه های الکترونی

یکی دیگر از روش های نوین تصفیه آب استفاده از باریکه های الکترونی به عنوان عامل اصلی تصفیه آب است. در این فرایند باریکه های الکترونی به آب تابیده می شوند و به واسطه این تابش ذرات اکسید کننده و احیاکننده ای تولید می شود. ذرات اکسید و احیا کننده به سرعت با ناخالصی ها و آلاینده های موجود در آب واکنش داده و فرایند تصفیه انجام می پذیرد. اغلب این روش مصارف آزمایشگاهی داشته و در حجم بسیار کوچکی از این روش استفاده می شود. به دلیل عدم استفاده این روش از ترکیبات شیمیایی برای تصفیه آب، این روش یکی از روش های مقرون به صرفه است.

✅ فرایند تصفیه آب با روش فتوکالیست

کاتالیزور نوری و اشعه ماورابنفش از عوامل اصلی روش فتوکالیست که از روش های نوین تصفیه آب است، خواهند بود. اشعه ماورا بنفش مورد استفاده این روش از نور خورشید تامین می گردد، لذا یکی از مقرون به صرفه ترین روش ها برای تصفیه آب این روش است. اشعه ماورا بنفش میکروارگانیسم های موجود در آب را از بین برده و از تکثیر آنها جلوگیری می کند. اغلب از این روش برای تصفیه آبی استفاده می گردد که ناخالصی های کمتری دارد. 

READ  روش های گندزدایی آب

✅ فرایند تیوب آکوستیک در تصفیه آب

غربالگری مولکولی با استفاده از امواج صوتی از عوامل اصلی تصفیه آب در این روش نوین است. در این روش نوین، امواج صوتی به آب تابیده شده و از این طریق آلاینده های آب از بین می رود. این روش پر هزینه است و در حجم کوچک در سطح تصفیه آب های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

✅ نانو لوله های کربنی تصفیه آب

نانو لوله های کربنی در حذف آلاینده های آب در زمان کوتاه عملکردی فوق العاده دارند. در این روش کربن فعال مورد استفاده قرار می گیرد. به منظور تصفیه آب با این روش نوین، آب به لوله هایی با قطر بسیار کوچک که قطر آن ها در حد یک نانومتر است و داخل آنها کربن فعال قرار گرفته، وارد می شوند. با جریان آب در این لوله ها یون های کربن ناخالصی های آب را جذب کرده و از طرف دیگر لوله آب تصفیه شده خارج می گردد.

روش نوین تصفیه آب با نانو لوله های کربنی

✅ حذف آلایندگی های آب با استفاده از اوگلنا

اوگلنا تک ساخته ای به منظور تجزیه مواد آلی موجود در آب است. یکی از روش های نوین تصفیه آب مقرون به صرفه در مقایسه با دیگر روش ها، روش نوین تصفیه آب با تک یاخته اوگلنا است. اوگلنا بر غشاهای مخصوصی قرار گرفته و در حوضچه تصفیه آب پراکنده می شود. مواد آلی موجود در آب در ترکیب با این تک ساخته تجزیه شده و تصفیه آب در کوتاهترین زمان و هزینه ای کم انجام می پذیرد. اوگلنا میکروارگانیسمی است که برای تصفیه آب روشی مناسب و کم هزینه خواهد بود.

READ  10 روش حذف فلزات سنگین از آب و فاضلاب

✅ تصفیه آب با نانوفیلتراسیون

در این روش از فیلترهایی با منافذی بسیار ریز استفاده می کنند. سوراخ های این فیلتر چنان ریز است که ذرات بزرگتر از 0.001 میکرون را از خود عبور نمی دهد. این نانوفیلترها علاوه بر حذف انواع مواد آلی در آب، انواع باکتری ها و پاتوژن ها را نیز از آب پاک می کنند. در مقاله ” فیلتر تصفیه آب صنعتی ” به بررسی جامع تری پرداخته‌ایم.

روش نوین تصفیه آب با نانوفیلتراسیون

✅ تصفیه آب با tata swach

شرکتی به نام tata chemicals ترکیبی را ارائه کرده که تصفیه آب را سریع و کم هزینه می کند. این محصول در کشورهای پر جمعیتی مانند هند مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش پایه هایی از خاکستر پوسته برنج و نانو نقره در آب قرار گرفته و ترکیبات آلی و آلودگی های میکروبی آب را از بین می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =