روشهای شیرین سازی آب دریا

جستجو کردن

مطالب مرتبط

روشهای شیرین سازی آب دریا

جدول مطالب

انواع روش‌های شیرین سازی آب دریا با هدف تولید آب شیرین از آب شور دریاها مورد استفاده قرار می‌گیرند که این روش‌ها شامل مراحل از بین بردن نمک و املاح داخل آب می‌شوند. با مطالعه مقاله شیرین سازی آب دریا می‌توانید با این روش‌ها آشنا شوید. روش های شیرین سازی آب دریا یک راهکار منطقی برای مناطقی ‌است که خشکسالی وجود دارد و با کمبود جدی آب آشامیدنی روبرو هستند. شیرین سازی اب دریا برای کشاورزی باعث شده است تا برای کشت‌وکار از آب‌های غیرآشامیدنی و نامناسب بتوان استفاده کرد. 

از انواع روش‌های شیرین سازی اب دریا برای کشاورزی ، شیرین سازی آب دریا به روش اسمز معکوس و med است. یکی از بزرگترین معضلات در جهان، کمبود آب آشامیدنی است. ۷۲ درصد از کره‌ای زمین از آب تشکیل شده؛ ولی ۹۲ درصد درون این آب‌ها نمک و املاح وجود دارد که این موجب شده است به عنوان آب آشامیدنی از این آب‌ها نتوان استفاده کرد و با کمبود آب شیرین مواجه باشیم. نمک‌زدایی آب دریا و تصفیه آب دریا یکی از روش‌های شیرین‌سازی آب دریا است که با استفاده از تکنیک‌هایی، املاح و نمک داخل آب شور دریاها را می‌توان حذف کرد. در این مقاله ما به بررسی روشهای شیرین سازی آب دریا پرداخته‌ایم. 

روش‌های نوین شیرین‌سازی آب دریا 

کمبود آب در جهان یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌ها است که بیشتر صاحب‌نظران بر این عقیده هستند که جنگ جهانی بعدی بر سر آب خواهد بود. روش های شیرین سازی آب دریا در ایران و جهان هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در روش‌های طبیعی برای شیرین سازی آب دریا از سیلیس استفاده می‌شود؛ ولی به طور کلی برای شیرین کردن آب شور دریا از دو تکنولوژی گرمایی و غشایی استفاده خواهد شد. روش‌های غشایی شامل الکترودیالیز، اسمز معکوس و الکترودیالیز معکوس و روش گرمایی شامل تقطیر فشرده‌سازی بخار، تقطیر چند اثره و تقطیر فلش چند مرحله‌ای می‌شوند.

شیرین سازی آب دریا

֎ روش گرمایی یا حرارتی شیرین‌سازی

یکی از روش‌های شیرین‌سازی آب دریا ، روش حرارتی یا گرمایی است که بیشتر برای شیرین کردن آب دریا‌ها استفاده می‌شود. در این روش برای جدا‌سازی املاح و نمک از آب از روش حرارت دادن آب استفاده می‌کنند تا نمک‌زدایی آب دریا انجام شود. هزینه شیرین سازی آب دریا با این روش، بسیار بالا است.

READ  نهر اکسیداسیون چیست؟

֎ روش تقطیر فلش چند مرحله‌ای MSF

این روش یکی از رایج‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌ها برای شیرین سازی آب دریا است. روش Multi-stage flash distillation بر پایه فلش کردن بر اثر پفشار آب یا بر پایه تقطیر سریع است. 

سایر روشهای شیرین سازی آب دریا  

سایر روش های شیرین سازی آب دریا شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

֎ شیرین سازی آب دریا به روش med یا تقطیر چند اثره 

در این روش برای شیرین سازی آب دریا از حرارت‌دهی آب شور و کاهش فشار آن در مراحل مختلف استفاده می‌شود تا نمک و املاح باقی مانده داخل آب حذف شوند. در این شیوه ابتدا بخار آب با دمای بالا به داخل لوله‌های حرارتی وارد می‌شود و آب تغذیه بعد از بخار شدن به مرحله دوم می‌رود و آب به محض این که به این مرحله رسید با بخار آب تبادل دمایی پیدا می‌کند و تبدیل به بخار می‌شود. تبخیر آب شور باعث حذف مقدار زیادی املاح و نمک از داخل آب خواهد شد. 

֎ تقطیر فشرده‌سازی بخار VC

این نوع روش بر پایه متراکم کردن بخار است و از گرمای آن استفاده می‌شود تا آب شور تبخیر شود. تبادل دمایی آب شور در تماس با بخار آب انجام خواهد شد و در پایان سر تبخیر می‌‌شود. این روش اقتصادی است؛ ولی برای مخازن بزرگ استفاده نمی‌شود. 

شیرین سازی آب دریا در ایران

روش غشایی شیرین سازی آب دریا 

از دیگر روش‌های جدا‌سازی نمک آب دریا، استفاده از فیلتر نیمه تراوا با تقلید از طبیعت است که انواع آن شامل گزینه‌های زیر می‌شوند: 

شیرین سازی آب دریا به روش اسمز معکوس 

نحوه شیرین سازی آب دریا با روش اسمز معکوس به این صورت است که آب از غشا و فیلتر عبور می‌کند. غشا به دلیل منافذ کوچکی که دارد نمک‌ها، املاح و یون‌ها از آن عبور نمی‌کنند و در پایان آب شیرین و تصفیه شده از فیلتر خارج می‌شود. میکروب‌ها و ویروس‌ها از غشا عبور نمی‌کنند‌. به همین دلیل آب تصفیه شده‌ای که از این روش به دست می‌آید سلامتی بالایی دارد. این روش اقتصادی است و از بازدهی و کارایی بالایی برخوردار خواهد بود. 

READ  آب دیونیزه چیست (همه چیز در رابطه با آب دیونیزه)

⇐ روش نانوفیلتراسیون

در این روش نوین، با فشار الکتریکی آب از غشای بارور و نیمه تراوا عبور می‌کند و مواد آلاینده، یون‌ها و مواد آلی موجود در آب از غشا عبور نمی‌کنند. 

⇐ روش الکترودیالیز

در این روش برای جدا‌سازی یون‌ها از آب بین پتانسیل کاتد و آند اختلاف ایجاد می‌شود. در این روش از صفحاتی که از رزین ساخته شده‌اند و مقاومت بالایی در برابر لجن‌ها و رسوبات دارند، استفاده می‌شود. 

شیرین سازی اب دریا با انرژی هسته ای

شیرین سازی اب دریا با انرژی هسته ای

برای تولید آب شیرین، فناوری هسته‌ای یک روش پایدار و سالم است. در این روش برای تبخیر آب شور از حرارت حاصل از واکنش‌های هسته‌ای در راکتور استفاده می‌شود. در این روش در قسمت دیگر راکتور بخار حاصل از تبخیر به صورت قطرات آب شیرین جمع می‌شود. این فرآیند به صورت الکتروشیمیایی و حرارتی انجام می‌شود. شیرین‌سازی آب با استفاده از فناوری هسته‌ای مزایا و معایب خود را دارد: 

  • روشی مقرون به صرفه است؛ چون هزینه عملیاتی و نگهداری پایین‌تری نسبت به روش اسمز معکوس و تقطیر چند مرحله‌ای دارد. 
  • آب شیرین زیادی را تولید می‌کند و مناسب نیازهای آبی مناطق خشک و نیمه خشک است. 
  • فرآیندهای تصفیه آب در این روش با استفاده از حرارت حاصل از واکنش‌های هسته‌ای بهبود پیدا می‌کند و باعث می‌شود، مصرف انرژی الکتریکی کاهش یابد. 
  • این روش به تولید گرمایش و برق منطقه کمک می‌کند.
  • به فناوری پیچیده و سرمایه‌گذاری اولیه بالایی نیاز دارد و برای مناطق روستایی بسیاری در دسترس نیست. 
  • باعث تولید پساب هسته‌ای می‌شود و نگرانی‌های بهداشت عمومی و زیست محیطی را به همراه دارد. 
  • در صورت عدم رعایت استانداردهای ایمنی، خطراتی مانند تصادفات هسته‌ای را ایجاد می‌کند. 
READ  دستگاه تصفیه آب UV

سخن پایانی 

برای تولید آب شیرین از آب شور دریاها از روش‌های نوین شیرین سازی آب دریا استفاده می‌شود. از دو تکنولوژی غشایی و گرمایی برای شیرین کردن آب شور دریا استفاده می‌گردد. روش گرمایی شامل تقطیر فلش چند مرحله‌ای، تقطیر چند اثره و تقطیر فشرده‌سازی بخار و روش‌های غشایی شامل الکترودیالیز معکوس، اسمز معکوس و الکترودیالیز می‌شوند. در این مقاله تمام روش‌های شیرین سازی آب دریا را به طور خلاصه برای شما عزیزان شرح داده‌ایم. برای تولید آب شیرین از آب دریا از فناوری هسته‌ای استفاده می‌شود. این روش به دو صورت حرارتی و الکتروشیمیایی انجام خواهد شد. در این روش از حرارت حاصل از واکنش‌های هسته‌ای در راکتور برای تبخیر آب شور استفاده می‌شود. برای تولید آب شیرین، فناوری هسته‌ای یک روش سالم و پایدار است. 

استفاده از فناوری هسته‌ای برای تصفیه آب دریا هزینه عملیاتی و نگهداری کمتری دارد و برای تامین نیازهای آبی مناطق خشک و نیمه خشک روشی مناسب خواهد بود؛ ولی به فناوری پیچیده و سرمایه‌گذاری زیادی نیاز است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 3 =