معرفی انواع فیلتر های تصفیه آب صنعتی

جستجو کردن

مطالب مرتبط

فیلتر آب صنعتی

جدول مطالب

فیلتر آب صنعتی : آب برای حیات انسان‌ها بسیار مهم است و به دلیل این که روی سلامت بدن تاثیر‌گذار خواهد بود باید به خوبی تصفیه شود تا املاح مضر آب از بین بروند. از آن جایی که املاح و آلودگی‌های موجود در آب روی مو، پوست و بسیاری از بیماری‌ها تاثیر‌گذار هستند، وجود یک دستگاه تصفیه آب در هر خانه‌ای ضروری است. دستگاه تصفیه آب با استفاده از فیلترهایی که دارد، می‌تواند انواع املاح مضر آب را جدا می‌کند. فیلترها در طی زمان‌های مشخص باید تعویض آن‌ها انجام شود؛ چون با گذشت زمان خاصیت جذب مواد را به دلیل اشباع شدن از دست می‌دهند. 

دستگاه‌‌های آب شیرین‌کن صنعتی املاح مضر و نمک‌های سنگین آب را جدا می‌کنند به همین دلیل در تصفیه آب آشامیدنی بسیار موثر هستند و باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های گوناگون می‌شوند. برای ضدعفونی کردن آب و از بین بردن باکتری‌ها و میکروب‌های داخل آب آشامیدنی از کلر استفاده می‌شود و همین باعث ایجاد رسوبات آهکی خواهد شد. برای این که آب سالم‌تری داشته باشید باید از دستگاه تصفیه آب و انواع فیلتر تصفیه آب صنعتی استفاده کنید. در این مقاله ما به بررسی انواع فیلتر آب صنعتی پرداخته‌ایم‌. 

انواع فیلتر آب صنعتی 

از انواع فیلتر آب صنعتی به گزینه‌های زیر می‌توان اشاره کرد:

✔ فیلتر تصفیه آب الیافی یا فیلتر pp  (پلی پروپیلن)

یکی از پرکاربردترین صافی‌ها در دستگاه تصفیه آب است و اولین مرحله از فرآیند تصفیه آب خواهد بود. این فیلتر در دو نوع اسلیم و جامبو وجود دارد و برای مصارف صنعتی، خانگی و نیمه صنعتی استفاده می‌شود.

✔ فیلتر الیافی صنعتی 

برای مصارف صنعتی مناسب است و در ابعاد ۳۰ تا ۶۰ اینچ تولید می‌شود. 

✔ فیلتر الیافی نیمه صنعتی 

در ابعاد ۲۰ اینچ تولید می‌شود.

✔ فیلتر تصفیه آب ممبران 

این نوع فیلتر آب صنعتی عمل تصفیه آب را بدون هیچ گونه مواد افزودنی و به طور کامل انجام می‌دهد و در حذف آلاینده‌های بیولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی آن نقش مهمی دارد. مجرای آب، مجرای فاضلاب و غشای نیمه تراوا از بخش‌ مختلف این نوع فیلتر هستند. 

فیلتر کربنی تصفیه آب صنعتی 

توانایی بالایی در حذف مواد آلی موجود در آب و حذف کلر دارد که این باعث می‌شود بو، طعم نامناسب و رنگ آب گرفته شود. 

فیلتر تصفیه آب صنعتی مینرال 

انواع فیلتر آب صنعتی املاح مفید آب را از بین می‌برند؛ ولی فیلتر آب صنعتی مینرال مواد معدنی موجود در آب را حفظ می‌کند. 

انواع فیلتر تصفیه آب صنعتی

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه و مراحل تصفیه آب در ابعاد صنعتی به مقاله ” تصفیه آب صنعتی ” مراجعه نمائید.

انواع دیگر فیلتر آب صنعتی 

سایر فیلتر آب صنعتی شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

READ  میکروفیلتراسیون: یک روش پیشرفته در تصفیه آب

✅ فیلتر آب صنعتی یو اف UF

برای از بین بردن میکروارگانیسم‌های موجود در آب و پاک‌سازی آب از فیلتر یو اف UF  استفاده می‌شود. صنایع دارویی، تولید مواد غذایی، صنایع الکترونیکی، صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی برخی از کاربردهای این نوع فیلتر هستند. 

✅ فیلتر نخ تابیده 

این نوع فیلتر آب لجن، خاک، ذرات رسوب کرده در آب، گل‌ولای، شن و ماسه موجود در آب را از بین می‌برد. فیلتر آب صنعتی نخ تابیده نسبت به فیلتر الیافی حجم بیشتری از رسوبات را نگاه می‌دارد. 

✅ فیلتر کربن بلاک 

این نوع فیلتر آب صنعتی از پوسته نارگیل کربن اکتیو فشرده ساخته شده است. میلیون‌ها سوراخ ریز در فیلتر کربن بلاک وجود دارد که باعث از بین رفتن خواص نامطلوب آب می‌شود. در تصفیه‌خانه‌های شهر این فیلتر هر شش ماه یک بار باید تعویض شود. 

✅ فیلتر لیوانی 

این نمونه فیلتر با استفاده از کربن بلاک فعال موجود در خود می‌تواند فلزات سنگین، رنگ، طعم خوشایند، بوی نامطبوع، رسوبات، شن، ماسه، کلر و دیگر مواد شیمیایی داخل آب را از بین ببرد.

فیلتر تصفیه آب صنعتی

بهترین زمان تعویض فیلتر آب صنعتی 

میزان آب ورودی و مدت زمان استفاده از فیلتر از عوامل موثر در زمان تعویض فیلتر آب صنعتی هستند. کیفیت فیلتر و کیفیت آب ورودی به دستگاه تصفیه از دیگر عواملی محسوب می‌شوند که در زمان تعویض فیلتر آب تاثیر‌گذار خواهند بود. بهترین زمان‌های تعویض فیلتر تصفیه آب شامل مراحل زیر می‌شوند: 

⇐ فیلترهای مرحله اول 

در مناطق مختلف زمان تعویض این فیلترها بین دو هفته تا شش ماه است. توجه به رنگ صافی‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص فیلترهای pp  است و زمانی که رنگ این فیلتر‌ها قهوه‌ای شد باید آن‌ها را تعویض کنید. 

⇐ فیلترهای مرحله دوم 

هر شش ماه یک بار این فیلترها را باید تعویض کنید و اگر کیفیت آب پایین باشد زودتر باید تعویض این نوع فیلترها را انجام دهید.

⇐ فیلترهای مرحله سوم 

شش ماه یکبار باید تعویض آن‌ها انجام شود.

⇐ فیلترهای مرحله چهارم 

تعویض فیلتر ممبران یا همان فیلتر مرحله چهارم باید در زمان آسیب و خرابی فیلتر انجام شود.

زمان تعویض فیلترهای مینرال بین یک تا ۱.۵ سال یک بار است. فیلترهای قلیایی یا آلکالاین را باید هر یک سال یک بار تعویض کنید تا کیفیت آب تصفیه شده توسط دستگاه کاهش پیدا نکند. 

کمبود آب جهانی موجب شده تا امروزه به فکر آب دریا برای شیرین سازی باشیم. در مقاله ” شیرین سازی آب دریا ” بیشتر به این موضوع پرداخته‌ایم.

نگهداری فیلترهای تصفیه آب 

یک دستگاه تصفیه آب بدون فیلتر هیچ کارایی ندارد و اگر کارایی فیلترهای دستگاه تصفیه آب کاهش پیدا کند کیفیت آب تصفیه شده خروجی دستگاه پایین می‌آید. برای نگهداری فیلتر آب صنعتی یکی از مهم‌ترین اقدامات تعویض به موقع فیلترها است. برخی از افراد گمان می‌کنند، فیلترهای گران قیمت و باکیفیت به تعویض نیازی ندارند و مادام العمر هستند که این طرز فکر کاملا اشتباه خواهد بود. در حالی که باکیفیت‌ترین فیلترهای تصفیه آب پس از مدتی اشباع می‌شوند و تعویض آن‌ها باید انجام شود. اگر تعویض فیلترهای آب به موقع انجام نشود، تصفیه آب به درستی انجام نخواهد شد و آلایندگی‌ها در آب می‌مانند؛ چون فیلتر می‌تواند منبع تجمع باکتری‌ها و میکروب‌ها باشد.

READ  دستگاه تصفیه آب صنعتی ro | سیستم ro صنعتی

کیفیت فیلتر در مدت زمان تعویض آن بسیار تاثیر‌گذار خواهد بود. به طور کلی فیلترها چه باکیفیت چه بی‌کیفیت باشند تعویض آن‌ها باید به موقع انجام شود تا آب تصفیه شده از دستگاه تصفیه آب کیفیت لازم را داشته باشد. 

قیمت فیلتر تصفیه آب صنعتی

راه‌های نگهداری از فیلترهای تصفیه آب 

راه‌های نگهداری از فیلترهای تصفیه آب شامل موارد زیر می‌شوند: 

֎ هر چند وقت یک بار عملکرد فیلتر باید بررسی شود 

تعویض به موقع فیلترهای آب یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین راه‌های سالم نگاه داشتن دستگاه تصفیه آب و اطمینان از کیفیت آب تصفیه شده توسط دستگاه تصفیه آب است. فیلترهای که بیشتر در معرض مواد درشت و آلاینده‌ها هستند تعویض آن‌ها باید زودتر انجام شود. به طور مثال فیلترهای الیافی در مرحله اول ماسه، شن و سنگ ریزه‌ها را از آب حذف می‌کنند. به همین دلیل اشباع آن‌ها از فیلترهای مرحله سوم و چهارم سریع‌تر انجام می‌شود. 

֎ فیلتر تصفیه آب را شستشو ندهید

برخی از افراد برای نگهداری فیلتر‌ها اقدام به شستن آن‌ها می‌کنند. در این جا نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که همه فیلترهای تصفیه آب قابل شست‌وشو نیستند و کارایی فیلتر با شستن افزایش پیدا نمی‌کند و بهترین راه تعویض فیلتر آب است. فیلترهای الیافی را باید زودتر از دیگر فیلترها تعویض کنید؛ چون اشباع آن‌ها سریع‌تر انجام می‌شود. 

چرا شست‌وشوی فیلترهای دستگاه تصفیه آب توصیه نمی‌شود

فیلتری که کارایی خود را از دست داده است باعث افزایش آلودگی میکروبی آب می‌شود. اگر از این فیلتر‌ها استفاده شود، دستگاه تصفیه آب خراب خواهد شد و کیفیت آب خروجی کاهش پیدا می‌کند. با این تفاسیر برای صرفه‌جویی در خرید فیلتر تصفیه آب صنعتی شستشوی فیلتر به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. فیلترهای توری و پلی‌‌استر قابلیت شست‌وشو دارند. پیش از فیلتر مرحله اول یعنی فیلتر الیافی، فیلتر توری قرار می‌گیرد.اگر آب شن، ماسه، گل‌ولای و رسوب دارد برای جلوگیری از خراب شدن سریع فیلتر الیافی  بهتر است از یک فیلتر توری استفاده شود.

 اشباع شدن فیلتر توری با ماسه و سنگ ریزه باعث کاهش فشار آب می‌شود‌. به همین دلیل تمیز کردن و شست‌وشوی فیلتر توری باید انجام شود. فیلتر پلی‌استر پیش از فیلتر الیافی قرار می‌گیرد و قابلیت شست‌وشو دارد. بنابراین تنها فیلترهایی که پیش از فیلترهای مرحله اول قرار دارند، می‌توان آن‌ها را شست. سایر فیلترها مانند فیلتر ممبران و الیافی به هیچ عنوان قابلیت شست‌وشوی ندارند. 

READ  انواع روش های تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی 2024

کاربرد انواع فیلتر تصفیه آب 

 کاربرد انواع فیلتر آب صنعتی شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

◂ فیلترهای کربنی 

این فیلترها مزه نامطبوع، بو و کدورت آب را می‌گیرند. مواد آلی مضر آب ساختار کربنی دارند. به همین دلیل فیلترهای کربنی با این مواد آلی مضر وارد واکنش می‌شوند و از آب آن‌ها را حذف می‌کنند. آبی که مواد آلی مضر دارد از آب تصفیه شده کدرتر است و طعم و بوی نامناسبی دارد. 

◂ فیلترهای رسوب‌گیر 

این فیلترها از جنس پلی‌پروپیلن هستند و باعث حذف لجن از آب، زنگ لوله‌ها، رسوبات، گل‌ولای و شن و ماسه می‌شوند.

◂ فیلتر ممبران 

کار اسمز معکوس را انجام می‌دهد و برای افزایش عمر مفید و بازدهی فیلترهای ممبران پیش از فیلتر ممبران از فیلترهای الیافی استفاده می‌شود. 

◂ فیلتر قلیایی 

خاصیت اسیدی آب را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود ph به سمت قلیایی‌تر شدن برود. 

◂ فیلتر مینرال 

این فیلتر از حذف مواد معدنی موجود در آب جلوگیری می‌کند.‌

◂فیلتر مادون قرمز 

فیلتر مادون قرمز در دستگاه‌های تصفیه آب ۸ مرحله‌ای به عنوان فیلتر آخرین مرحله استفاده می‌شود. اکسیژن‌سازی داخل آب وظیفه این نوع فیلتر است. 

قیمت فیلتر تصفیه آب صنعتی با توجه به نوع کاربرد و کشور سازنده آن متفاوت است‌. در هنگام خرید فیلتر تصفیه آب صنعتی با توجه به نوع کاربرد باید فیلتر مناسبی انتخاب شود. 

خرید فیلتر تصفیه آب صنعتی

سخن پایانی 

 آب به دلیل این که روی سلامتی بدن تاثیر‌گذار است باید عاری از هر گونه آلودگی و عناصر مضر باشد. به همین دلیل از دستگاه تصفیه آب استفاده می‌شود تا طی مراحلی با استفاده از انواع فیلتر تصفیه آب بتوان باکتری‌ها و مواد آلی موجود در آب را از بین برد. از انواع فیلتر تصفیه آب صنعتی می‌توان به فیلتر تصفیه آب الیافی، فیلتر تصفیه آب ممبران، فیلتر آب صنعتی UF، فیلتر نخ تابیده، فیلتر نخ تابیده، فیلتر لیوانی، فیلتر تصفیه آب مینرال و فیلتر تصفیه آب ممبران اشاره کرد.

هر کدام از فیلترهای نامبرده وظایف خاصی را انجام می‌دهند. به طور مثال فیلتر مینرال از حذف مواد معدنی موجود در آب جلوگیری می‌کند. فیلتر کربنی مواد آلی مضر، بو، مزه و کدورت آب را حذف می‌کنند. برای نگهداری انواع فیلتر تصفیه آب صنعتی باید تعویض به موقع آن‌ها انجام شود. قیمت فیلتر تصفیه آب صنعتی بسته به نوع کاربرد و کشور سازنده متفاوت خواهد بود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 6 =