...

انواع روش های تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی 2024

تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی

جدول مطالب

تصفیه فاضلاب صنعت پتروشیمی با توجه به تولید زیاد مواد خطرناکی چون کربن مونوکسید، هیدروژن، گازهای سنتز، اتیلن، بنزن، تولوئن و … به منظور حفظ محیط زیست و تامین سلامتی انسان ها، حیوانات و گیاهان ضرورتی اجتناب ناپذیر است. آب حاصل از تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی می تواند به عنوان آب مورد استفاده در کشاورزی و زراعت مورد استفاده قرار گیرد. تصفیه فاضلاب پتروشیمی مراحل مختلفی دارد و امروزه روش های جدیدی جهت سرعت بالاتر فرایند تصفیه و بالابردن کیفیت آب خروجی مورد استفاده قرار می گیرد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

لزوم تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی چیست؟

در صنایع پتروشیمی لازم است تا پیش از ورود پساب این صنایع به طبیعت بسیاری از مواد آلی و غیر آلی و آلاینده های موجود در آن ها که برای طبیعت خطرناک است از طریق روش های مختلفی حذف گردد. اصطلاحا به تصفیه فاضلاب و پساب صنایع پتروشیمی PCWW می گویند. آلاینده های موجود در پساب و فاضلاب صنایع پتروشیمی برای هر موجودی به ویژه انسان ها و آبزیان خطرناک بوده و می تواند تهدیدی جدی برای سلامتی آن ها به شمار رود.

مواد جامد و کلوئیدی صنایع پتروشیمی که در دمای 103 تا 105 درجه فرایندهای این صنعت از بین نمی روند، گازهای بدبو حاصل از تجزیه مواد آلی، چربی های غیر قابل تجزیه توسط میکروارگانیسم ها، فلزات سنگین، نیتروژن، فسفر، دی اکسید کربن، متان، باکتری های بیماریزا، انواع ویروس ها و جلبک های مضر و … از مهمترین و خطرناک ترین آلاینده های صنعت پتروشیمی به شمار می روند.

لزوم تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی

پساب و فاضلاب حاصل از صنعت پتروشیمی پس از فرایند تصفیه فاضلاب پتروشیمی کیفیت مطلوبی حاصل کرده و می تواند به آب مورد نیاز در مزارع کشاورزی و باغداری مورد استفاده قرار گیرد. با تصفیه این فاضلاب علاوه بر حفظ سلامتی انسان ها، حیوانات و آبزیان و طبیعت در مصرف آب نیز صرفه جویی خواهد شد.

فرایند تصفیه فاضلاب پتروشیمی چه مراحلی دارد؟

تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی از مراحل مختلفی تشکیل شده است که در هر مرحله گروه خاصی از آلاینده ها هدف قرار گرفته و از فاضلاب و پساب صنعت پتروشیمی حذف می گردد. این مراحل عبارتند از:

✔ مرحله پیش تصفیه فاضلاب پتروشیمی یا تصفیه فیزیکی پساب

در این مرحله با استفاده از آشغالگیرهای دستی، فیلترهای شنی و دیگر تجهیزات تلاش می شود تا ذرات معلق و جامد نسبتا بزرگ از پساب صنعت پتروشیمی حذف گردد. 

✔ مرحله تصفیه اولیه پساب پتروشیمی

در این مرحله با استفاده از روش های گوناگونی انواع ذرات کلوئیدی، چربی ها و ذرات معلق از پساب حذف می گردد. 

چربی گیر DAF از تجهیزات مورد استفاده در این مرحله است که از این طریق هوای فشرده به مخزن فاضلاب تزریق می شود تا بسیاری از آلاینده ها و ذرات معلق از بین بروند. مولکول های هوا در این فرایند به ذرات معلق چسبیده و به سطوح بالایی پساب منتقل می شوند و این ذرات توسط فیلترهای اسکیمر از پساب حذف می گردد. 

چربی گیری یا CPI از دیگر مراحل مورد استفاده در تصفیه اولیه است. در این روش با استفاده از صفحات مورب و موازی داخل مخزن فاضلاب جداسازی ذرات کلوئیدی صورت می گیرد. این صفحات با زاویه 45 تا 60 درجه وارد مخزن فاضلاب می شوند و در اثر برخورد آن ها با فاضلاب ذراتی که چگالی بالاتری دارند بر صفحات قرار گرفته و دیگر ذرات به پایین منتقل می شوند. 

لخته سازی فاضلاب از دیگر مراحل تصفیه اولیه است. در این روش مواد پلیمری آنیونی و کاتیونی و بدون بار به فاضلاب تزریق می شوند تا یون ها و ذرات باردار فاضلاب را خنثی کرده و با اتصال به آن ها تبدیل به لخته شده و راحت تر از پساب جدا شوند. 

تصفیه فاضلاب پتروشیمی

✔ مرحله تصفیه ثانویه پساب پتروشیمی

پساب و فاضلاب پتروشیمی پس از گذراندن مرحله اولیه تصفیه وارد مخازن دیگری شده تا مرحله تصفیه ثانویه بر آن ها صورت گیرد. در این مرحله تصفیه هوازی و بی هوازی بر پساب انجام می گیرد. با استفاده از روش بی هوازی مواد آلی با باکتری ها و میکروارگانیسم های بی هوازی تجزیه می شوند و در ادامه باکتریهای هوازی ادامه تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی را انجام می دهند. روش های MBBR، MBR، EAAS، SBR بی هوازی و روش های UASB  و  UABR هوازی خواهند بود.

✔ مرحله نهایی تصفیه پساب پتروشیمی

در آخرین مرحله از فرایند تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی با استفاده از فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی، تزریق ازن و کلر آب ضد عفونی و زلال سازی می شود. در انتهای این مرحله PH آب اندازه گیری می شود و در صورتیکه به حد استاندارد رسیده باشد، به فاضلاب پتروشیمی اجازه ورود به طبیعت داده می شود و می توان از این فاضلاب در آبیاری مزارع کشاورزی استفاده کرد.

روش های نوین تصفیه فاضلاب صنعتی صنعت پتروشیمی

روش های نوین تصفیه فاضلاب صنعتی صنعت پتروشیمی

برخی از روش های نوین تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی که سبب لخته سازی و شناور سازی ذرات آلی و غیر آلی شده تا این آلاینده ها راحت تر از پساب جدا گردند عبارتند از:

  • شناور سازی با EF: به منظور شناور سازی از آند گرافیتی و کاتد فولاد ضد زنگ استفاده می شود. در این روش از دو الکترود گرافیتی و فولاد ضد زنگ استفاده می شود و با استفاده از این دو الکترود جریانی بین 5 تا 15 میلی آمپر با ولتاژ حدود 12 ولت به مدت 2 تا 20 دقیقه برقرار می گردد تا آلاینده هایی نظیر فنول ها و هیدروکربن ها از پساب حذف گردند.
  • انعقاد با روش EC: با استفاده از الکترودهای آهن و آلومینیوم انعقاد ذرات باردار انجام می گیرد. این روش شباهت زیادی به روش شناورسازی دارد اما جنس الکترودهای مورد استفاده در این روش از آهن و آلومینیوم است. جریان و ولتاژ برقرار شده همانند روش شناور سازی است اما جریان به مدت 1 تا 10 دقیقه یعنی تقریبا نصف زمان شناورسازی، در پساب برقرار می گردد.
  • ازن زنی و BAC:از این روش برای حذف فنول ها و آمینو بنزوئیک اسید از فاضلاب استفاده می شود.
  • روش بازگردانی پساب: در این روش از 1 تا 3 سیستم ro صنعتی که به صورت سری قرار گرفته اند استفاده می شود. هر سیستم اسمز معکوسی جریان حاصل از سیستم قبلی را مجددا تصفیه خواهد کرد و در انتها پساب تصفیه شده با استفاده از سیستم ZLD مجددا تصفیه می گردد. 

سخن آخر

فیلتر آب صنعتی با استفاده از روش های گوناگون توسط سازمان های مختلف صورت می پذیرد. یکی از بهترین سازمان ها در زمینه تصفیه انواع فاضلاب صنعتی از جمله تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی شرکت پایا پالا آوید قشم است. این سازمان دانش بنیان با تکیه بر دانش روز و استفاده از راهکارهای نوین در تصفیه فاضلاب صنعتی، با بکارگیری مجهزترین و پیشرفته ترین تجهیزات و با تکیه بر دانش فنی متخصصین خود، فرایند تصفیه فاضلاب صنعتی با بالاترین کیفیت را انجام می دهد.

Rate this post
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x